Mikor érdemes mediátorhoz fordulni?

  • Párkapcsolati konfliktus esetén, amikor még mindkét fél szeretné megmenteni a kapcsolatot.
  • Válóper esetén, ha a felek békében szeretnének elválni és meg szeretnék kímélni gyermekeiket az agresszív megoldásoktól.
  • Olyan krízishelyzetekben, ahol a pereskedés fel sem merül. Például a szülők és kamasz gyermekeik közötti konfliktusokban.  A mediátor gyors, hatékony segítséget nyújthat egy krízis helyzetben lévő szülő-kamasz kapcsolat esetén.
  • Egyéb családi viszályok – anyós, após, felnőtt testvérek közötti konfliktusok esetén –, amikor vélt vagy ­valós sérelmek miatt megromlott a családtagok között a kapcsolat. Gyakran már feledésbe merül, mi vagy ki indította a veszekedést, csak a harag, az ellenségeskedés marad, akár élethosszig .
  • Érdemes mediátorhoz fordulni minden olyan konfliktushelyzetben, amikor a felek számára fontos a további kapcsolat fenntartása, de az elmérgesedett viszony miatt megszűnt közöttük a kommunikáció.  Tipikusan ilyen a válás, amikor a felnőttek között megromlik a viszony, de a gyermekek érdekében fenn kell tartani a kapcsolatukat. De lehet pl. lakóközösségi vagy munkahelyi konfliktus is ilyen.
  • Ajánlott a mediáció olyan ügyekben, ahol mielőbbi megoldásra kell törekedni, hiszen a mediálás módszerével gyors, hatékony eredményeket lehet elérni.
  • Ha lényeges szempont a költséghatékonyság, hiszen a mediáció költsége töredéke egy peres eljárás költségének.
  • Ha a felek valamelyikének fontos a diszkréció, a nyilvánosság mellőzése.
  • Ha a felek saját maguk kívánnak megállapodásra jutni, nem akarják kiadni a döntés lehetőségét a kezükből.
  • Ha a felek szeretnék elkerülni a peres eljárással járó feszültséget.
  • Hosszú pereskedés mellett, amikor fontos lenne a kapcsolat fenntartása az eljárás ideje alatt. Tipikusan ilyen pl. egy már megindított válóper, ahol a gyermekelhelyezés vagy vagyonmegosztás miatt az ügy elhúzódik akár évekig is, ugyanakkor a gyermeknek biztosítani kell mindkét szülőjével a megfelelő kapcsolat fenntartását.
  • Olyan iskolai konfliktusok esetén, amikor a szokásos pedagógiai eljárások már hatástalannak bizonyulnak. 
  • Munkahelyi konfliktusokban, amikor a hatékony munkavégzést akadályozza a munkatársak között kialakult feszült munkahelyi légkör.

A mediálás módszere nem kutatja a múltat, nem keres bűnösöket, nem tesz igazságot, nem ítélkezik, „csak” segít a vitás esetek rendezésében, a megromlott kommunikáció helyreállításában, a működésképtelen kapcsolatok javításában.